صدای بوکان- فاتح استادعبداله پور ، روزنامه نگار در یادداشتی انتقادی که به عنوان تیتر اصلی تازه ترین شماره نشریه “دەنگی وڵات” منتشر شده است، به برسی و تحلیل برخی اتفاقات پشت پرده روی داده در حوزه مدیریت شهری بوکان پرداخته است.

کِشتی مدیریت شهری بوکان در ابتدای دوره جدید را استراتژیک ترین اشتباه شورای شهر به گِل نشاند. شورای شهر بوکان در آخرین روز آبان ماه سال گذشته با پنج رای موافق و ۲ رای مخالف، «رشید میرحسامی» را به عنوان شهردار انتخاب و معرفی کرد. انتخابی پرحاشیه که حاصل لابی گری فشرده افرادی با لیدری یکی از اعضای شورای شهر بود. افرادی که در لحظات آخر و طی فرایندی کاملاً سنتی و غیراصولی، این مدیر پرحاشیه را به شورای شهر قالب کردند، همان افرادی بودند که در زمان شهرداری وی، دخالت های مشکوکی در برخی پرونده های مالی شهرداری انجام داده و گاهاً برای تاثیرگذاری بر روند کارشناسی پرونده ها نیز اقداماتی خارج از عرف انجام می دادند.

بلاخره پس از کش و قوس های فراوان، مهرماه امسال به دنبال عملکرد ضعیف شهرداری در فصل عمرانی، انتصاب مدیران دارای سوء سابقه در سازمان های زیرمجموعه شهرداری و بسیاری از دلایل دیگر،  شورای شهر بوکان بسیار هوشمندانه و قاطعانه از استراتژیک ترین اشتباه خود، یعنی انتخاب «رشید میرحسامی» به عنوان شهردار بوکان، عقب نشینی کرد و طی  مصوبه ای که به تائید کمیته تطبیق فرمانداری شهرستان بوکان رسید ، «میرحسامی» را برکنار و «ناصح محمدخانی» به عنوان سرپرست شهرداری بوکان منصوب کرد.

همزمان با کلیدخوردن طرح استیضاح «میرحسامی» ، تیم حامی اش که اسامی بیشتر آنها به شورای شهر، پرونده های سرمایه گذاری شهرداری یا پست و جایگاهی در شهرداری به صورت مستقیم یا غیر مستقیم گره خورده است،  در داخل و خارج از مجموعه مدیریت شهری، به مذاکرات غیررسمی، لابی گری، جنگ روانی در تریبون های اجاره ای، ترور شخصیت اعضای شورای شهر، واسطه کردن بزرگان و ریش سفیدان و حتی تهدید مخالفان و منتقدان نیز متوسل شدند و در نهایت ناکام ماندند.

هرچند برکناری ، استیضاح و یا استعفاء از نقاط مشترک کارنامه «میرحسامی» در دوره های مدیریتش در شهرداری ها می باشد و هم اکنون نیز او در واحد اداری فضای سبز شهرداری مستقر در پارک ملّت بوکان مشغول به کار است، اما گویا حامیانش در شورای شهر و شهرداری که در زمان سکانداری «میرحسامی» برخی کارهایشان نیمه تمام مانده و برای بقای او هزینه داده اند؛ بعد از گذشت چندین ماه نیز به صورت مداوم از طریق لابی گری برای پرونده سازی علیه شهردار جدید و اعضای مخالف «میرحسامی» در شورای شهر سعی بر انتقام و تخریب پنج عضو شورای شهر و شهردار دارند. اقداماتی غیراخلاقی که گاهاً به صورت علنی در تریبون های اجاره ای و برخی اوقات نیز به غیرعلنی از طریق پرونده سازی انجام می شود.

اخیراً این تیم که «مافیا» نامیدن آنها دور از واقعیت نیست، پس از ناامیدی از پرونده سازی و تلاش برای عدم تائید صلاحیت «ناصح محمدخانی»، به «تخریب و تهمت» به عنوان آخرین گزینه روی میزشان روی آورده اند. اقدامی که از طریق تریبون اجاره ای در فضای مجازی و در قالب اخبار و انتقاد انجام می شود. برای مثال انتشار مطلبی با عنوان «خرید ۸۰۰ میلیونی وسایل، برای خانه شهردار بوکان!» جزو همین موارد می باشد. تحلیل و برسی این مطلب ضمن کمک به روشن شدن واقعیت، می تواند مدرکی برای اثبات بی اخلاقی این افراد باشد.

تیتر خبر مربوط به خرید لوازم خانگی برای تجهیز واحد مسکونی متعلق به شهرداری به میزان ۸۰میلیون تومان است که ازقضا شهردار جدید بوکان نیز با توجه به اینکه برای ادامه خدمت از استان کردستان به بوکان نقل مکان کرده، در این واحد مسکونی اقامت دارد. جدا از اینکه در سیستم اداری کشور،  تجهیز واحدهای مسکونی متعلق به ادارات و سازمانها حتی برای کارمندان رده دوم و سوم نیز امری عادی و کاملا قانونی و مرسوم می باشد و اقلام خریداری شده نیز جزو اموال شهرداری بوده و خواهد بود ؛ نکته قابل توجه در این مطلب که شیطنت ، غیرحرفه ای بودن و  بی اخلاقی رسانه ای را نشان می دهد حذف واژه «ریال» از تیتر خبر مذکور است که برای بزرگنمایی صورت گرفته است. در واقع خرید لوازم خانگی برای واحد مسکونی شهرداری به میزان ۸۰۰میلیون ریال انجام گرفته اما این رسانه واژه ریال را حذف کرده و عبارت «۸۰۰میلیون» را به تنهایی نوشته که بتواند ضمن فریب مخاطب، ماموریت محوله خود را به سرانجام برساند.

این اقدامات بخشی از تلاش های تیم «مافیا» مدیریت شهری بوکان برای کسب  قدرت در جهت تاثیرگذاری بر امورات شهرداری می باشد. این افراد که می توان ردپای آنها را حتی در ساختمان شورای شهر، واحدهای شهرداری و حتی در میان پیمانکاران و فعالان صنعت ساختمان نیز یافت، می خواهند با بر کرسی نشاندن مدیر مدنظرشان، از طریق تاثیرگذاری و دخالت بر پرونده های شهرداری به اهداف شوم و خواسته های شخصی خود برسند. در این میان از «ناصح محمدخانی»، شهردار جدید به عنوان«امین مردم» در شهرداری بوکان انتظار می رود که با قاطعیت تمام در برابر خواسته های نامشروع این افراد مقاومت کرده و تخریب و اتهامات آنان را نیز با قدرت تمام از راه قانون و نهادهای نظارتی پاسخ دهد.

اگر مسائل قومیتی مهمترین چالش مدیریتی «محمدخانی» در زمان سکانداری اش در شهرداری تکاب بود، در بوکان نیز تیم «مافیا»ی مدیریت شهری می تواند مهمترین چالش مدیریتی او باشد. در واقع شیوه برخورد «محمدخانی» با «مافیا»ی مذکور و چگونگی مدیریت اقدامات خرابکارانه احتمالی آنها در شهرداری و تریبون های اجاره ای فضای مجازی، می تواند سنگ محک او در شهرداری بوکان باشد./

 

  • نویسنده : فاتح استاد عبدالله پور