نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی معتقد است که قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی می‌تواند اثرگذار باشد و ورق را به سود مستاجران برگرداند.

به گزارش صدای بوکان؛ انور حبیب‌زاده‌، نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی گفت: درباره این قانون باید کمی صبورتر باشیم تا بتوانیم نتیجه‌ آن را نیز موردسنجش قرار دهیم و در زمینه اثرگذار بودنش قضاوت کنیم.

او با بیان اینکه این مصوبه به تازگی ابلاغ و اجرایی شده و باید به دولت زمان بدهیم تا کار را تمام و کمال به اجرا بگذارد، افزود: مجلس تمهیداتی را برای کنترل نرخ اجاره مسکن و کاهش فشار معیشتی به تصویب رسانده و برنامه‌های دیگری نیز در دست بررسی است.

حبیب‌زاده‌ تصریح کرد: طرح‌هایی مانند اخذ مالیات از خانه‌های خالی با هدف تعدیل هزینه کرایه واحدهای مسکونی به تصویب رسید تا فشار از روی مردم برداشته شود. بررسی‌های ما نشان می‌دهد این طرح می‌تواند اثرگذار باشد.

دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: مالیات به‌عنوان یک اهرم عملیاتی در اختیار دولت‌هاست تا با استفاده از آن دست به برقراری تعادل در جامعه و اقتصاد بزنند، در این زمینه هم دولت می‌تواند با وضع و اخذ مالیات از مالکانی که خانه‌های خود را به دلیل نرخ اجاره خالی نگاه داشته‌اند، ورق را به سود مستاجران برگرداند.

این نماینده مجلس اذعان داشت: البته عده‌ای از مالکان نیز با هدف سرمایه‌گذاری اقدام به خرید مسکن می‌کنند و به همین دلیل از اجاره دادن واحدهای مسکونی خریداری‌شده خودداری می‌کنند، به‌طور طبیعی هر کسی که در بخشی سرمایه‌گذاری می‌کند باید مالیات آن را هم بپردازد.

وی ادامه داد: در زمینه شناسایی واحدهای مسکونی هم سازمان‌های نظارتی مانند سازمان امور مالیاتی کشور، نهادهای نظامی و انتظامی، سازمان ثبت اسناد و املاک و… می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند تا این قانون به بهترین نحو اجرا شود.

حبیب‌زاده‌ در پایان به اظهارات برخی از مسئولان دولت مبنی بر تکمیل پروژه مسکن ملی تا پایان همین دوره دولت اشاره کرد و گفت: دولت در این شرایط اقتصادی و با توجه به زمانی که از دوره دوم آن باقی مانده، بعید است بتواند تا دو ماه دیگر پروژه‌های مسکن ملی را تکمیل کرده و تحویل دهد. در حالی است که حتی در برخی از استان‌ها هنوز کلنگ آغاز به کار مسکن ملی هم زده نشده است، دولت چگونه می‌خواهد تا پایان این دوره مسکن ملی را تحویل دهد؟چنین امری غیرممکن است./صمت

انتهای پیام/الف