‍صدای بوکان- دکتر شفیع بهرامیان روزنامه‌نگار و دکترای علوم ارتباطات اجتماعی یادداشت زیر را در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است. جامعه با وجود مسائل و مشکلات موجود ازجمله رکود و بسیاری از مسائل که در جای خود نیاز است تدابیری فوری و جامع برایشان اندیشیده شود، اما در حال آماده‌سازی خود برای ورود به […]

صدای بوکان- دکتر شفیع بهرامیان روزنامه‌نگار و دکترای علوم ارتباطات اجتماعی یادداشت زیر را در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است.

جامعه با وجود مسائل و مشکلات موجود ازجمله رکود و بسیاری از مسائل که در جای خود نیاز است تدابیری فوری و جامع برایشان اندیشیده شود، اما در حال آماده‌سازی خود برای ورود به ‌روزهای پایانی و سرنوشت ساز تبلیغات انتخاباتی است.

باتوجه به خاستگاه متفاوت جغرافیایی، عشیره‌ای، فکری، حزبی و صنفی کاندیداهای حاضر در رقابت، مردم بیش از سایر انتخابات‌ درگیر این رویداد خواهند بود. براین اساس باید در این آوردگاه مهم، مواظب باشیم از چارچوب‌های منطقی و اخلاقی عدول نکرده و انسانیت را فدای مصلحت ننماییم.

اولین گام معقول و منطقی در این مسیر، رعایت این نکته است که تخریب و شایعه‌سازی به‌قصد حذف و تضعیف رقبا – در جامعه‌ای که برای رسیدن به حداقل‌های دموکراسی و مردم‌سالاری سخت در تلاش است- چون آفتی خطرناک، سبب ایجاد فضایی مسموم و کاذب شده، میزان مشارکت مردم و قشر خاکستری جامعه را بشدت پایین آورده و قدرت انتخاب درست را از مردم سلب می‌نماید.

با این پیش فرض، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای پیام‌رسان موبایلی که بارزترین شاخصه آن‌ها، همه‌گیری و ناشناس بودن است، می‌تواند حوزه اخلاقی رقابت‌های انتخاباتی را به شدت تهدید نموده، فضایی دوقطبی یا چند قطبی بین مردم ایجاد نموده و شکاف‌های موجود را عمیق تر نماید.

دومین گام اما رعایت حرمت و احترام انسان‌هایی است که در بستر حوزه‌های گفتمانی جامعه در حال دفاع و یا نقد کلیت انتخابات و یا نامزدهای انتخاباتی مدنظر خویش هستند. سعی نماییم با پیروی و تبعیت از اصول و حدود نقد و بحث منطقی، از هرگونه هتک حرمت و یا توهین به کرامت و شخصیت افراد، در جریان بحث و مناظره پرهیز نماییم و از گل‌آلود کردن فضاهای عمومی که در آنها گفتمان و مباحثه در باب کاندیداها و افراد صورت می پذیرد، خودداری نماییم. چه بسا نقد آشکار و صریح ناصحان دلسوز، بسیار بهتر از مدح و ثنای صوری فرصت‌طلبان دوست‌نما باشد.

اما سومین و مهم‌ترین کاری که برای گل‌آلود نکردن شهر باید انجام داد اندیشیدن تدبیری درست برای تبلیغات انتخاباتی و پرهیز از نصب هزاران تراکت، پوستر، عکس، بنر و امثالهم در فضاهای عمومی شهری و روستایی و به‌نوعی تعهد به محیط‌زیست برای به حداقل رساندن آسیب‌های تبلیغات انتخاباتی به آن است.

براین اساس لازم است با ایجاد مطالبه‌ای عمومی و فراگیر، از همه کاندیدا خواسته شود با توافقی جمعی، مکان‌های خاصی را که از قبل توسط شهرداری‌ها آماده‌شده است برای نصب پوسترها و تراکت‌های تبلیغاتی خود استفاده نموده و از رنگی کردن جداول و دیوارها و تابلوهای عمومی و الصاق و یا توزیع اقلام تبلیغاتی خویش به اشکال دیکر اجتناب نمایند.

شهروندان آگاه، با رفتار مدنی و مدرن خویش به کاندیداهایی اقبال نشان می‌دهند که در بحث حریم و حدود اخلاق حوزه تبلیغات و معرفی برنامه‌ها، اصول مرسوم و انتظارات جامعه را برآورده نموده و براساس میثاقی همگانی، تنها در شکل و فرمت و مکان از قبل تعیین‌شده نسبت به معرفی خود و برنامه‌های خویش و تبلیغات اقدام نمایند.

چهارم اما تعهد به میثاقی اخلاقی است که هریک از کاندیداها و هوادارانشان را مجبور به رعایت قواعد بازی تبلیغات سیاسی، اجتناب از تخریب و حملات متقابل، رعایت مصالح عمومی مردم و جامعه و دوری از چند قطبی کردن نیروهای موجود در عرصه نماید.

پنجم نیز مهم است؛ لطفا بە شعور مردم توهین نکنیم، آنچه هستیم، علنا و صادقانه ابراز نموده و آن را در معرض قضاوت مردم قرار دهیم. هرگونه نمایشی که چهره‌ای دیگر و غیرواقعی از ما در نزد مردم می‌سازد محکوم به شکست است چه اینکه مردم بسیار هوشیار تر از ما بوده و ماه نیز تا ابد پشت ابر نمی‌ماند!

آقایان به کجا چنین هراسان، چرا به جان هم افتاده‌اید؟ چرا تخریب؟ چرا شایعه؟ چرا کنایه؟ چرا غیبت؟ انتخابات امروز و فرداست و تمام می‌شود اما این مردم که اکنون در ستاد شما و یا رقیبتان حضور دارند تا ابد باید در کنار هم زندگی کنند، فرزندان من و شما و آنها امروز و فردا سر یک نیمکت درس زندگی می‌خوانند، لطفا اصول و مصالح جامعه را فدای منافع گذرای انتخاباتی نکنید.

امید آن داریم که در هر همه حوزه‌های فوق‌الذکر، کاندیداها و هوادارانشان از گل‌آلود کردن فضای مدنی وطن، تجاوز به حریم انسانی و آلوده کردن محیط زندگی، خودداری فرموده و شاهد روندی دموکراتیک‌تر به رغم برخی مشکلات موجود، در رفتار کاندیداها و مردم باشیم.

انتهای پیام/ف.ا