هفته نامه پیام بهاران در جدیدترین شماره خود، یادداشت زیر به قلم فاتح استادعبداله پور، با موضوع جنگ روانی در انتخابات را منتشر کرده است. صدای بوکان-جنگ یا عملیات روانی یکی از شیوه های مرسوم جنگ نرم است که با استفاده از ابزارهایی غیر از ابزار نظامی، اقتصادی و سیاسی برای تاثیرگذاری بر عقاید ، […]

هفته نامه پیام بهاران در جدیدترین شماره خود، یادداشت زیر به قلم فاتح استادعبداله پور، با موضوع جنگ روانی در انتخابات را منتشر کرده است.

صدای بوکان-جنگ یا عملیات روانی یکی از شیوه های مرسوم جنگ نرم است که با استفاده از ابزارهایی غیر از ابزار نظامی، اقتصادی و سیاسی برای تاثیرگذاری بر عقاید ، احساسات و بینش جامعه هدف، طراحی ، پیاده سازی و اجرا می شود. جنگ روانی را نبرد علیه عقل افراد نیز می نامند.

جنگ روانی دو نوعِ استراتژیک و تاکتیکی را شامل می شود. عملیات روانی استراتژیک برای پیشبرد اهداف وسیع و دراز مدت طراحی و اجرا می شود و اثرات خود را در دراز مدت می گذارد. اما عملیات روانی تاکتیکی در منطقه نزدیک ذهن اجرا شده و اثرات آن زودبازده می باشد.

در جریان انتخابات با توجه به محدود بودن زمان و کوتاه مدت بودن اهداف، از جنگ روانی تاکتیکی استفاده می شود و اقشار مختلف مردم با دریافتِ ناخودآگاه پیام های مختلفی از جنس جنگ روانی، در میدان جنگِ جناح ها و کاندیداهای مختلف قرار می گیرند.

این روزها با گرم شدن تنور انتخابات مجلس یازدهم، فضای مجازی، گروه های انتخاباتی و رسانه های غیرمستقلِ وابسته به کاندیدا و جناح های خاص، میدانی برای اجرای جنگ روانی شده اند و با استفاده از تاکتیک و ابزار هایی همچون انتشار اخبار جعلی، ترور شخصیت ، قراردادن یک خبر ساختگی و جعلی در کنار چند خبر درست برای افزایش احتمال پذیرش از سوی مخاطب، انتشار آمار غیر واقعی و کذب ، بحران سازی با بزرگ کردن اتفاقات کوچک و عادی، تضعیف روحیه رقیب ، قاطعیت و اعتبارسازی غیرواقعی با انتشار اطلاعات غلط، ترساندن رقیب با پررنگ جلوه دادن خطر شکست و نیز پیش بینی های بی اساس، سعی بر تسلط بر افکار مردم و در نتیجه پیروزی در انتخابات دارند.

برای خنثی کردن و مقابله با جنگ روانی کافیست با داشتن نگاهی انتقادی و موشکافانه به پیام ها و محتویات رسانه ای ، صحت آنها را برسی کرده و از هرگونه عجله در قضاوت و تصمیم گیری پرهیز کنیم.

در قدم اول هویت منبع منتشر کننده پیام را شناسایی کرده و سابقه آن را برسی کنیم؛ برای مثال شناخت رویکرد ، شخصیت ، سوابق کاری و فعالیت های انتخاباتی سابقِ مدیران و گردانندگان رسانه های فعال در انتخابات و یا فعالان انتخاباتی، از نکات ضروری و مهم برای تصمیم گیری هوشمندانه و خنثی کردن جنگ روانی است.

همچنین مطابقت پیام منتشر شده با اسناد و اطلاعات موجود ، عدم اکتفا به تیتر اخبار ، رجوع به منابع مقابل و رقیب و عدم تصمیم گیری احساسی و غیر منطقی نیز از جمله اقدامات موثری می باشد که با استفاده از آنها می توان جنگ و عملیات روانی را خنثی کرد و در نتیجه با انتخابی هوشمندانه ، منطقی و عاقلانه در راه آبادانی و توسعه شهر و کشورمان قدم برداشت.

انتهای پیام/ا