مدیر جهاد کشاورزی بوکان از برداشت مکانیزه محصول نخود مزارع این شهرستان برای نخستین بار خبر داد و گفت: امسال با استفاده از هد مخصوص و نصب روی سه دستگاه کمباین این کار آغاز شده تا از هزینه‌های تولید این محصول کاسته شود.

به گزارش صدای بوکان به نقل از انور امینی‌خواه افزود: علاوه بر کاهش هزینه‌ها، برداشت سریع و آسان، باقی مانندن بقایای بوته نخود در زمین (در راستای تقویت و غنی‌سازی خاک) و حذف دیگر مراحل پس از برداشت از دیگر مزایای برداشت مکانیزه نخود است.

مدیر جهاد کشاورزی بوکان اظهار کرد: در سال زراعی جاری بیش از ۱۲ هزار هکتار نخود در این شهرستان کشت شده و با توجه به میانگین برداشت ۶۰۰ کیلوگرم در هر هکتار پیش بینی برداشت این محصول در بوکان به هفت هزار تُن برسد.

وی گفت: امسال در فصل کاشت نیز ۲۰۰ دستگاه کارنده نخود در این شهرستان کار کاشت مکانیزه نخود را انجام دادند و کشاورزان این شهرستان بیشتر از ارقام نخود «سعید»، «آتا» و «گوکسو» کشت کرده بودند که هم ارتفاع بوته آن بیشتر و هم سازگاری خوبی با شرایط آب و هوایی این منطقه دارند.

امینی‌خواه اضافه کرد: برنامه آتی جهادکشاورزی بوکان در کشت پاییزه نخود ردیف ۷۵ سانتیمتری در کاشت این محصول است تا مبارزه با علف‌های هرز در بهار نیز به صورت مکانیزه انجام و نیاز به وجین دستی نیز حذف شود.

انتهای پیام/م