نوروز از کهن‌ترین رسومات ایرانیان است که پس از پایان زمستان آن را جشن می‌گیرند. در روزهای آغازین بهار مردم بوکان به دنبال خرید و میزبانی از سال نو هستند.

صدای بوکان- بوکان شهری در جنوب استان آذربایجان غربی است. این شهر نسبت به بسیاری از شهرهای ایران، شهری جوان محسوب شده و از نظر بافت تاریخی در دورهٔ قاجار و سده نوزدهم میلادی بنیان گذاشته شده‌است.

جمعیّت شهری آن براساس داده های غیر رسمی درسال گذشته بالغ بر ۲۲۰ هزار نفر اعلام شده که بزرگ‌ترین شهر جنوب استان آذربایجان غربی به‌شمار می‌رود. از دههٔ ۱۳۶۰ شمسی، بوکان مرکز جذب مهاجران زیادی از شمال غرب ایران و خصوصاً بخش‌های کردنشین ایران بوده‌است. اکثریت ساکنان بوکان کُرد هستند و به زبان کردی سورانی سخن می‌گویند.

بوکان از ارومیه ۱۸۵، از تبریز ۲۰۴ و از تهران ۶۴۹ کیلومتر از طریق خط ارتباطی زمینی فاصله دارد. موقعیت جغرافیایی این شهر ۱۳ استان شمال و جنوب ایران را به یکدیگر متصل می‌کند. بوکان در مرز میان استان کردستان و آذربایجان غربی قرار گرفته‌است. ارتفاع بوکان از سطح دریای آزاد ۱٬۳۷۰ متر است و آب هوای آن استپی خشک با تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد است.

در دورهٔ قاجار به سبب توجه و سکونتِ عزیزخان مکری و خانواده‌اش، بوکان مورد اهمیّت قرار گرفت. این شهر یکی از شهرهای مهّم و مؤثر در ایران است.

اقتصاد بوکان متکی به حوزهٔ صنعت و صنایع خرد و بخش اندکی مربوط به گردشگری و مسافران بوده و بازار بوکان دومین بازار استان آذربایجان غربی است. قدمتِ بناهای تاریخی داخل شهر به دورهٔ قاجار برمی‌گردد. ره‌آورد مردم آن، فرش دستباف، ترشی، سبزیجات، لبنیات محلی و میوه‌های فصلی است.

 

گزارش اختصاصی صدای بوکان از حال و هوای این روزهای بوکان را در ویدیوی زیر ببینید

 

  • نویسنده : اقبال مرادی