یک فعال صنفی حوزه کشاورزی ضمن ارائه راهکاری اجرایی، معتقد است تغییر کاربری گسترده زمین های کشاورزی در بوکان به دلیل جدی نبودن برخوردهای جهادکشاورزی و عدم پاسخگویی دولت به نیاز مردم اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرنگار صدای بوکان؛ بوکان با دارا بودن حدود ۸۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دیم و بیش از ۲۵ هزار هکتار زمین کشاورزی آبی و در کنار آن وجود رودخانه های سیمینه رود و زرینه رود، یکی از قطب های کشاورزی و دامداری در استان آذربایجان غربی و نیز غرب کشور می باشد.

در حالی اقتصاد و بازار بوکان به کشاورزی وابسته است و بیشتر صادرات داخلی این شهرستان نیز مربوط به محصولات کشاورزی می باشد که امروزه تغییر کاربری زمین های کشاورزی مرغوب به شدت در حال انجام است. در سایه بی تدبیری دولت و برخورد های صوری جهادکشاورزی، این روند به گونه ای پیش رفته که معاملات و تفکیک زمین های مرغوب برای احداث خانه باغ ، تولید و کشاورزی را به حاشیه کشانده است.

پایگاه خبری صدای بوکان با توجه به اهمیّت این موضوع و لزوم برسی وضعیت فعلی و راهکارها، گفتگویی با «رشید ایلخانی زاده»، فعال صنفی حوزه کشاورزی انجام داده است. «ایلخانی زاده» از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۶ به مدت ۱۸ سال مدیر جهاد کشاورزی بوکان بوده و پیش از آن نیز بیش از ۱۰ سال به عنوان کارشناس در جهاد کشاورزی شهرستان های میاندوآب، مهاباد و سردشت خدمت کرده است.

عدم پاسخگویی دولت به نیاز جامعه، نابسمانی فعلی را آغاز کرد

«رشید ایلخانی زاده» گفت: با گذر زمان، افزایش تراکم شهرها، ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی و تغییر در سبک زندگی، نیاز به تفریح و مسافرت های چند ساعته به خارج از شهر به نیازی اساسی برای بیشتر خانواده ها تبدیل شد.

او افزود: از سویی دیگر به دلیل برخی محدودیت ها، همانند گذشته اتراق خانواده ها در زمین های کشاورزی مقدور نیست و این روند باعث ایجاد موج گسترده ساخت خانه باغ و قطعه بندی زمین های کشاورزی شده است.

«ایلخانی زاده» با بیان اینکه در چند سال اخیر به دلیل عدم پاسخگویی دولت به این نیاز مردم و در سایه عدم برخورد جدی جهاد کشاورزی، تغییر کاربری زمین های مرغوب کشاورزی در بوکان در سطح بسیار گسترده ای انجام شده است، تصریح کرد: متاسفانه جهادکشاورزی در ابتدای کار در برخورد با این پدیده بسیار سُست عمل کرد.

این فعال صنفی حوزه کشاورزی معتقد است، ادامه این روند بیش از پیش به تولید و اشتغال ضربه می زند و دولت بایستی ضمن حراست از زمین های مرغوب کشاورزی، برای ساماندهی وضعیت فعلی و پاسخگویی به نیاز مردم، سازوکارهایی تدوین کرده و نسبت به این مقوله مهم با جدیّت و هوشمندانه عمل کند.

اما راهکار چیست؟

رئیس اسبق جهادکشاوزی بوکان، صدور مجوز خانه باغ برای زمین های درجه سه و چهار که از نظر کشاورزی صرفه اقتصادی پایینی دارند را مهم ترین راهکار برای حل این معضل مطرح کرد و افزود: پاسخگویی به نیاز مردم، جلوگیری قاطعانه از تغییر کاربری زمین های مرغوب درجه یک و ۲ و ایجاد فضا و لکه های سبز در مناطق خشک و دیمی از تاثیرات مثبت این اقدام خواهد بود.

او ادامه داد: درحالی صرفه جویی در مصرف آب، یکی از بهانه های دولت برای عدم صدور مجوز خانه باغ می باشد که میزان مصرف آب چندین قطعه خانه باغ به اندازه یک چاه کشاورزی که صرف آبیاری محصولات آب بر می باشد، نیست و لازم است دولت در نگاه خود نسبت به این پدیده بازبینی کند.

انتهای پیام/الف

گفتگو از فاتح استادعبداله پور