مدیر جهاد کشاورزی بوکان گفت: در سال زراعی گذشته ۱۴۵ هزار تُن گندم در این شهرستان برداشت شد که این مقدار براشت تاکنون بی‌سابقه بوده است.

به گزارش صدای بوکان به نقل از ایرنا، انور امینی‌خواه با اشاره به اینکه از این مقدار ۱۰۳ هزار تُن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با قیمت تضمینی از کشاورزان این شهرستان خریداری و تحویل سیلوها شد، افزود: کشاورزان این شهرستان سال زراعی گذشته ضمن شکستن رکورد تولید و خرید تصمینی گندم، رتبه نخست استانی تولید این محصول را نیز کسب کردند.

وی اضافه کرد: در سال های گذشته خرید تضمینی گندم در این شهرستان به ۷۵ هزار تن رسیده و سال ۱۴۰۱نیز در مجموع ۶۲ هزار تُن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده بود.

مدیر جهاد کشاورزی بوکان ادامه داد: تعدادی از کشاورزان این شهرستان به دلیل بُعد مسافت گندم تولیدی خود را تحویل مراکز خرید در شهرستان ها و استان های همجوار داده و کشاورزان بخشی از محصول تولیدی خود را برای تهیه بذر اختصاص دادند.

امینی خواه با اشاره به اینکه پرونده خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ بسته شده است، افزود: خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان این شهرستان در هشت مرکز شامل مرکز خرید شامل پنج مرکز تعاون روستایی، ۲ مرکز خرید مرکز خرید اداره غله و یک مرکز فرآوری انجام شد.

وی گفت: در سال زراعی گذشته بیش از ۷۲ هزار هکتار از مزارع دیم و آبی بوکان به کشت گندم اختصاص پیدا کرده و پیش بینی می‌شود در مجموع بیش از ۱۴۰ هزار تُن محصول از گندم‌زارهای این شهرستان برداشت شود.

میزان تولید امسال گندم در بوکان بی‌سابقه بوده است/ رتبه نخست در آذربایجان‌غربی

امینی‌خواه در خصوص قیمت نهایی گندم نیز یادآور شد: قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی گذشته ۱۵۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم نرخ گذاری و تعیین شده بود.

وی با اشاره به مبارزه با آفت سن و علف هرز در مزارع این شهرستان گفت: سال زراعی گذشته در مجموع ۵۰ هزار هکتار از مزارع این شهرستان علیه آفت سن مادر، ۲۰ هزار هکتار علیه پوره سن و ۴۰ هزار هکتار به منظور حذف علف هرز سمپاشی شد.

وی اظهار کرد: برای نخستین بار در مزارع این شهرستان با استفاده از ۲ دستگاه پهپاد چهار و ۲ لیتری کار مبارزه با انواع آفت در بخشی از مزار گندم انجام شد.

کشت گندم در بوکان هر سال از ۱۵ مهر آغاز و تا اوایل آذر ادامه دارد و برداشت آن هم از اوایل تیر سال بعد شروع و تا مرداد ادامه دارد.

سال زراعی از اول مهر هر سال آغاز و به پایان شهریور سال آینده موکول می‌شود.

بوکان دارای ۱۱۰ هزار هکتار زمین مستعد زراعی و باغی است که از این مقدار ۸۵ هزار هکتار به صورت دیم و ۲۵ هزار هکتار به صورت آبی کشت می شود و عمده ترین محصولات زراعی این شهرستان گندم، نخود، کلزا، جو و چغندرقند است.

انتهای پیام/م