به گفته نماینده سردشت و پیرانشهر در حالی کشاورزان حق آبه ای از سد کانی سیب پیرانشهر ندارند که این سد می‌تواند ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب را در خود ذخیره و ۶۰۰ میلیون مترمکعب آن را نیز به طور سالانه به دریاچه ارومیه منتقل کند.

به گزارش صدای بوکان؛ کمال حسین‌پور، نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار با وزیر نیرو که در رابطه با حقابه و سدهای پیرانشهر و سردشت برگزار شد گفت: پس از اینکه سد گردبین با این حجم و مقدار ساخته شد حتی یک لیتر آب به کشاورزان داده نشد و بنابراین معلوم نیست استفاده مردم از این سد برای مردم سردشت چیست.

وی تصریح کرد: این شهرستان از صنعت و کار بی‌بهره بوده و جوانانشان روز به روز در حال مهاجرت هستند و می‌توان حق‌آبه کشاورزان را داد تا برای کشاورزی از آن استفاده کنند و باعث اشتغال‌زایی شود.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی گفت: در این نشست از وزیر نیرو خواسته شد که مجوز تخصیص و برداشت از آب را  از محل رودخانه زاب، سد و پایاب سد اختصاص دهد و با وجود اینکه زمین‌های کشاورزی این شهر مناسب کشاورزی نیست اما برخی زمین‌ها که قابلیت برداشت دارند می‌توانند از این آب استفاده کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در شهرستان پیرانشهر چهار سد در حال ساخت وجود داشت بیان کرد: این سدها شامل جلدیان، سیلوه، کانی سیب و گردبین بوده که سه سد آن برای انتقال آب به دریاچه ارومیه احداث شده بود چون این دریاچه مشکل زیست محیطی داشت.

حسین‌پور افزود: سه سدی که برای کمک به احیای دریاچه احداث شده بود به پایان رسیده اما سد گردبین تنها سدی که هشت هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی و آب لاجان را تامین می‌کرد از چهار سال پیش تعطیل شده و ۲۳ درصد نیز پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به افتتاح اخیر سد کانی سیب پیرانشهر گفت: این سد می‌تواند ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب را در خود ذخیره و ۶۰۰ میلیون مترمکعب آن را نیز به طور سالانه به دریاچه ارومیه منتقل کند اما متاسفانه حتی ۱۰۰ میلیون مترمکعب از این آب، جزو حقابه کشاورزان پیرانشهری نیست و بنابراین باید یک حقابه‌ای برای مردم این شهرستان نیز اختصاص یابد.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مشکل آب شرب پیرانشهر اظهار داشت: هم اکنون از محل هشت چاه و یک چشمه، آب شرب شهر ۱۱۰ هزار نفری پیرانشهر تامین می‌شود و امید است که تصفیه‌خانه آب شرب سد سیلوه که ۱۸ میلیون مترمکعب حق‌آبه دارد احداث شود چون بدون این تصفیه خانه شهرستان پیرانشهر با ضریب رشد ۶٫۲۴ نمی‌تواند آب شرب خود را تامین کند و کیفیت آب بسیار پایین است.

انتهای پیام/ا