برخی از مراکز پزشکی در بوکان، اقدام به رهاسازی غیراصولی زباله های عفونی کرده و زمینه های بروز یک بحران بهداشتی را فراهم کرده اند. به گزارش خبرنگار صدای بوکان ، بر اساس تصاویری که شهروندان در اختیار این پایگاه خبری قرارداده اند، برخی از مراکز پزشکی در بوکان ،بدون در نظرگرفتن اصول بهداشتی ، […]

برخی از مراکز پزشکی در بوکان، اقدام به رهاسازی غیراصولی زباله های عفونی کرده و زمینه های بروز یک بحران بهداشتی را فراهم کرده اند.

به گزارش خبرنگار صدای بوکان ، بر اساس تصاویری که شهروندان در اختیار این پایگاه خبری قرارداده اند، برخی از مراکز پزشکی در بوکان ،بدون در نظرگرفتن اصول بهداشتی ، زباله های عفونی خود را در سطل های زباله معابر شهر رها می کنند.

برسی های میدانی حاکی از این است که این مراکز، برای فرار از پرداخت هزینه بی خطرسازی زباله های عفونی خود ، اقدام به رها سازی این زباله ها کرده و زمینه های بروز یک بحران بهداشتی را فراهم کرده اند.

این در حالی رخ می دهد که ﺑﻪ اﺳﺘﻨﺎد ﻣﺎده ۱۱ ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﭘﺴﻤﺎﻧﺪ ﺗﻤﺎم ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﻨﻨﺪه ﭘﺴﻤﺎﻧﺪ های وﯾﮋه و زﺑﺎﻟﻪ های ﻋﻔﻮﻧﯽ ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺟﺪاﺳﺎزی ﭘﺴﻤﺎﻧﺪ های ﻋﻔﻮﻧﯽ پرخطر از زباله های عادی اقدام کنند. 

در تعریف زباله های عفونی از واژه “خطرناک” استفاده شده که دفع آن باید در شرایط ویژه‌ای انجام شود. به عبارتی  پسماندهای عفونی را می توان بمب میکروبی متحرک در شهرها دانست.

پسماندهای عفونی سلامت جامعه، آب ،خاک و اکوسیستم را تهدید می کنند

یک کارشناس بهداشت محیط در این مورد می گوید: چنانچه پسماندهای بیمارستانی یا پزشکی بدون ملاحظات ویژه امحا شوند، تمام مواد داروی، عفونی و میکروبی وارد خاک و با اولین بارندگی وارد آبهای زیرزمینی می شوند که سلامت جامعه را به خطر خواهند انداخت. 

به گفته او، مواد شیمیایی موجود در این دسته از پسماندها، گاهی موجب جهش سلولی و در نهایت منجر به سرطان و یا بیماریهای مادر زادی می شود. 

مهردادیان می گوید: شیرآبه های عفونی این زباله ها وارد آبهای زیرزمینی شده و سلامت مردم را به خطر می اندازد و همچنانکه گفته شد این زباله ها بر خاک، آب و اکوسیستم اثرمنفی می گذارد.

همچنین وجود زباله گرد ها در مناطق مختلف شهر، می تواند زمینه ساز انتقال بیماری های مختلف ناشی از رهاسازی زباله های عفونی به بدنه جامعه باشد.

عملی نشدن وعده شبکه بهداشت و درمان بوکان

بهمن ماه سال گذشته از پس انتشار فیلمی از رهاسازی زباله های عفونی در بوکان، روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان این شهرستان با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که در راستای جمع آوری و بی خطر سازی زباله های عفونی ، پس از چندین نشست با شرکت مورد تایید و معرفی شده از طرف دانشگاه جهت عقد قرارداد، مراجعه و هماهنگی لازم با مطب ها و مراکز تولید زباله های عفونی صورت گرفته و این پروسه عملیاتی شده است.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است که تعدادی از مطب ها و مراکز درمانی از همراهی و عقد قرارداد امتناع نموده اند ، بدیهی است که آخرین توصیه به آنها صورت خواهد گرفت و در صورت عدم همکاری ،به جرم تهدید علیه بهداشت عمومی ، شکایت از این مراکز تنظیم شده و به مراجع ذیصلاح ( از جمله تعزیرات حکومتی ) معرفی خواهند شد.

اما حال با گذشت حدود ۶ ماه ، وعده شبکه بهداشت و درمان بوکان عملی نشده و همچنان تعدادی از مطب ها و مراکز پزشکی با داشتن نگاهی تجاری به حوزه درمان، سلامت جامعه و محیط زیست را تهدید می کنند.

ضروری است که متولیان حوزه بهداشت و درمان و حفاظت از محیط زیست بوکان ، ضمن ورود به این موضوع با تشدید نظارت و اعمال قانون بر مراکز درمانی متخلف ، از بروز یک بحران بهداشتی و محیط زیستی در این شهرستان جلوگیری کنند./

گزارش از «فاتح استادعبداله پور»