رئیس اداره هنری فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی گفت :بوکان با آنکه شهری نو بنیان است اما در همه حوزه ها خوب درخشیده که این نشان دهنده هوشمندی، درایت و با سوادی مردم این شهرستان است.

به گزارش خبرنگار صدای بوکان، «کاوه حیاک» رییس اداره هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی، در مراسم رونمایی از پوستر نخستین جشنواره استانی تئاتر خیابانی «نالشکینه» بوکان که با حضور مسئولان شهرستانی و جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر این شهرستان در موزه مفاخر (خانه استاد حقیقی)، برگزار شد با اشاره به اینکه تئاتر آیین اجتماعی و مذهبی است افزود: تئاتر خیابانی به دلیل اینکه به دنبال اصلاح امور اجتماعی، فرهنگی سیاسی و نظامی است به مراتب جایگاه بالاتری دارد و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

حیاک اظهار داشت :در تئاتر خیابانی هنرمند و بازیگر می کوشد که با زبان هنری خود که برخواسته از دل اقشار مختلف مردم است و به فراخور مردم کوچه و بازار به دنبال ساختار امور است و این نکته بسیار حائز اهمیت است.

«کاوه حیاک» رییس اداره هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی

رییس اداره هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی با اشاره به جایگاه فرهنگی بوکان بیان داشت : ایرانیان بوکان را به اسم عروس شهرهای ایران، شهر فرزانگان و حسن زیرک می شناسند که بسیار جای افتخار است.

او تصریح کرد :بوکان با آنکه شهری نو بنیان است، نه تنها در حوزه فرهنگی و هنری بلکه در سایر عرصه ها ازجمله سیاسی، اقتصای و اجتماعی نیز خوب درخشیده است که این نشان دهنده هوشمندی و درایت و با سوادی مردم این شهرستان است که از نظر سطح سواد دومین شهر استان آذربایجان غربی می باشد.

کاوه حیاک با اشاره به اینکه قدمهای خوبی در حوزه فرهنگی و هنری استان در دولت جدید برداشته شده است افزود: این قول را به مردم بوکان می دهیم که در همه رویدادهای فرهنگی – هنری، سینمایی، رسانه و ارتباطات ، حامی مردم ‌این شهرستان هستیم.

منصور احمدی رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی

منصور احمدی رئیس‌ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بوکان نیز در این مراسم علت رکود فعالیت های فرهنگی در این شهرستان را نبود اعتبارات و شیوع بیماری کرونا عنوان کرد و گفت: انشالله با روی کار آمدن دولت جدید و بهبود بیماری منحوس کرونا و همچنین همکاری مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افق روشنی برای حوزه فرهنگ و هنر گشوده شده است که برگزاری نخستین جشنواره استانی تئاتر خیابانی «نالشکینه» نوید بخش روزهای خوش در این عرصه می باشد که در همین رابطه از همکاری مستمر نماینده بوکان جهت برگزاری هرچه بهتر این دوره از جشنواره در بوکان نهایت تقدیر و و تشکر را دارم.

احمد رحمانی رئیس شورای اسلامی شهر بوکان

آغاز به کار دوباره سینما بوکان در دستور کار شورای شهر

احمد رحمانی رئیس شورای اسلامی شهر در این مراسم ضمن تقدیر از اعضای کارگروه برگزاری این جشنواره افزود: اعضای شورای اسلامی شهر در این دوره نگاه ویژه ای به مسائل فرهنگی شهر داشته و اکنون نیز با همراهی شهردار تمام تلاش خود را جهت کمک به برگزاری هر چه باشکوه تر این جشنواره خواهیم داشت.

رحمانی گفت: دو رویداد مهم فرهنگی دیگر نیز در دست دستور کار اعضای شورا و شهرداری است که شامل نمایش آجرهای قلایچی با قدمت ۳۰۰۰ ساله در بوکان که نشان دهنده قدیمی ترین تمدن جهان در بوکان در ۲۸ خرداد ماه و فعال سازی سینمای بوکان می باشد.

فریاد فرخی

ترکیبی خلاقانه در پوستر نخستین جشنواره تئاتر خیابانی «نالشکینه»

«فریاد فرخی» طراح نخستین جشنواره استانی تئاتر خیابانی «نالشکینه» بوکان در خصوص طراحی پوستر گفت: در طراحی لگو، تندیس و پوستر جشنواره دو هدف را دنبال می کردیم اول باید موضوع جشنواره یعنی تئاتر را نمایش می دادیم و دوم مکان اجرای جشنواره را با استفاده از نماد تعریف و توصیف می کنیم.

وی افزود: رنگ اصلی طراحی این کار رنگ سرمه‌ایی است که این رنگ احساس اعتماد و صمیمیت و همچنین قدرت و ثبات را به بیننده می‌دهد، رنگ بعدی نارنجی می‌باشد که نشان شور و شوق، خلاقیت، تشویق و تحریک است.

پوستر نخستین جشنواره تئاتر خیابانی نالشکینه

فرخی تصریح کرد: بز با الهام از آجر قلایچی جدا از آنکه نشان دهنده تاریخ باستانی بوکان است نماد آب، باران، فراوانی نعمت، نگهبانی و… است، همچنین در رم باستان بز یکی از نمادهای تئاتر بوده است.

این طراح باسابقه در ادامه بیان داشت: صورتکی که نماد باستانی قلایچی بر روی آن قرار گرفته نماد هنری تئاتر است و در طراحی این پوستر سعی کردیم صورتکی متفاوت از جشنواره‌های دیگر استفاده کنیم.

 

۲۷ اردیبهشت ماه، افتتاحیه جشنواره استانی تئاتر خیابانی «نالشکینه»

«محمد مقصودی» مدیر برنامه ریزی نخستین جشنواره استانی تئاتر خیابانی «نالشکینه» نیز در مراسم رونمایی پوستر این جشنواره گفت :افتتاحیه این جشنواره در روز ۲۷ اردیبهشت همزمان با روز جهانی ارتباطات طی مراسمی در مقبره استاد حسن زیرک آغاز شده و به مدت سه روز در این شهرستان برگزار می شود‌.

او با اشاره به اینکه برای اولین بار در بوکان گروه های نمایشی راه یافته به بخش جشنواره در مناطق مختلف شهرستان و روستاهای بزرگ و نزدیک به شهر اجرا خواهند داشت اظهار داشت : ۱۲ گروه نمایشی انتخاب شده توسط هیئت انتخاب جشنواره در مناطق مسکن مهر، شهرک فرهنگینان، پارک ملت، میدان فرمانداری، علی آباد، امیرآباد و اسلام آباد و همچنین روستاهای کوسه،گول، حمامیان، حصار، کهریزه، ناچیت، انگیجه از توابع این شهرستان آثار خود را به نمایش می گذارند.

مدیر برنامه ریزی نخستین جشنواره تئاتر خیابانی «نالشکینه» بوکان بیان داشت: یکی از کارهای جانبی نخستین جشنواره تئاتر خیابانی آذربایجان غربی، برگزاری همزمان مسابقه عکاسی است که علاقه مندان می‌توانند با دوربین و یا گوشی تلفن همراه خود از جشنواره تئاتر از اجراهای این جشنواره عکاسی کنند و آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

او اضافه کرد: در پایان جشنواره و در روز اختتامیه به ۲ اثر برتر که شامل یک عکس برتر با گوشی و یک عکس با دوربین است به انتخاب داوران این رشته، جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

در این مراسم که توسط «کیانوش فتاحی» کارگردانی شد،«نامق مجیدی» شاعر جوان و آینده دار بوکانی مناجاتی را تقدیم کرد و «ماموستا عثمان محمدی» معروف به «عوسمانه سوور» نرمه نای نواز مطرح بوکانی با دم سحرانگیز خود حاضران در مراسم را به وجد آورد و «امیر محمودنژاد» حیرانی زیبا را ارائه کرد.

لازم به ذکر است که در پایان مراسم ضمن تقدیر از چند تن از پیشکسوتان این حوزه یکی از آثار ارسال شده برای این جشنواره برای حاضرین مراسم به نمایش گذاشت شد.

گزارش از اقبال مرادی

جشنواره استانی تئاتر خیابانی نالشکینه بوکان